Monday, September 18, 2006

links voor christen-fantasyliefhebbers

Pfew... Het is 22.00 uur en ik heb er weer een zware dag opzitten. Druk op het werk, druk in de trein, druk met mijn aquarium schoonmaken... Geen dubbel bericht dus vandaag. Maar dit weekeinde hebben jullie niet te klagen gehad of wel?
En het bericht voor vandaag kan je eindeloos bezig houden, heb ik al gemerkt. Mij wel in elk geval.
Ik heb namelijk ontdekt dat ik niet de enige christen op het wereldwijde web ben die is geïnteresseerd in het lezen en schrijven van fantasy. Een hele opluchting. Ik geloof namelijk dat de grondslag van het moderne genre is gelegd door christenschrijvers als J.R.R. Tolkien en C.S. Lewis. En ik geloof bovendien dat het doel van het genre: het opwekken van verlangens naar een andere wereld en het proberen dat verlangen te vervullen nauw aansluit bij het christelijk geloof. Jezus vertelde ook verhalen om mensen te prikkelen, hun verlangen naar iets beters op te wekken en uiteindelijk te wijzen naar het koninkrijk der hemelen, wat de vervulling van al onze verlangens overtreft. Daarom is het tragisch als christenen bang zijn voor het genre. Ja, inderdaad eisen wicca en gothic het genre ook op, vooral omdat zij paralel lopen aan dezelfde soorten verlangens. Maar zij kunnen slechts een valse, tijdelijke vervulling bieden. Ze kunnen hooguit tijdelijk het diepe verlangen van een mensenhart vullen, want zoals Augustinus al zei: 'Ons hart is onrustig totdat het rust vindt in U'.
Dus hier zonder uitstel vier links:
Eerst een naar een aardige website over christelijke SF en fantasy, met de toepasselijke naam 'where the map ends'. Hun oproep dat christenen nog veel creatiever en vindingrijker moeten zijn, ondersteun ik van harte. Waar zijn de christelijke Steven Eriksons? De J.K. Rowlings? (Oh, maar die is christen. Ze is in elk geval lid van een kerk).

De tweede betreft een blog van christelijke SF en fantasy liefhebber (en schrijver). Eigenlijk een collega van me dus. Maar zijn blog is boeiend, vooral als hij schrijft over boeken en films. Hij blijkt ook van Doctor Who te houden!

Dan een lijst met besprekingen van christelijke fantasyverhalen. Veel ervan kende ik niet eens. En zo te lezen zitten er een aantal hele goeie bij, die misschien zelfs niet onderdoen voor die van C.S. Lewis en Stephen Lawhead. Klik ook door naar de hoofdpagina, want ze hebben nog veel meer goede besprekingen.

Tenslotte een blog van een van mijn favoriete filmrecensenten, Jeffrey Overstreet. Hij heeft naast zijn artikelen over films ook een fantasyboek geschreven: Auralia's Colors. En hij heeft het uitgegeven gekregen. Op deze blog meer over dit boek, met een inspirerend uitgangspunt. Als het uitkomt ga ik het zeker lezen.

Zo, jullie hebben weer wat leesplezier de komende dagen. Ik ga mijn bed opzoeken...

[Phew, it's 22.00 o' clock. It's been a hard days night and I've been working like a dog, to quote the beatles. Busy at work, busy on the train, busy cleaning my fishtanks. No double post today, sorry. But last weekend you had nothing to complain about, I think. And today's post can keep you entertained for quite a while.
It turns out I'm not the only christian on the world wide web interested in reading and writing fantasy. That's a relief. I do believe that the foundation of the modern fantasygenre was laid by two christian writers: J.R.R. Tolien and C.S. Lewis. And furthermore I believe that the purpose of the genre: the resurrection of desire for another world and trying to fulfill that desire, comes close to the purpose of the christian faith. Jesus too told stories to get people to think, to incite their desire for something better, transcendant, and to point them at last to the kingdom of heaven, that surpasses the fulfillment of all our desires. That's why it's tragic that some christians fear fantasy. Yes, wicca and gothic do claim the genre for themselves, mainly because they run paralel to the same kinds of desires. But these can only provide a false, temporary fulfillment. They can only fill the deep desire of a human heart for a short time, because like Augustin said: "Our hearts are restless, until they find rest in You."
So without further ado four links.
First one to a nice website about christian SF and fantasy, fittingly titled 'where the map ends'. Their call to christians to be more creative is something I second. Where are the christian Steven Eriksons? The J.K. Rowlings? (Ah, but she is a christian. At least she is a member of a church.)

The second one concerns a blog of a christian who loves to read and write SF and fantasy. So some kind of a colleague of me. His blog is entertaining, especially when he writes about books and movies. He turns out to like Doctor Who too!

Then a list with reviews of christian fantasynovels. There were few I already knew about. And from the reviews I think there are some pretty good ones among them, some maybe coming close to the level of Lewis and Lawhead. Do read the mainpage, because there are a lot more novels reviewed.

Finally a blog of one of my favorite filmreviewers, Jeffrey Overstreet. Besides his articles about movies he has written a fantasynovel: Auralia's Colors. And what's more, he's found a publisher. At this blog more about this novel, which had an interesting premise. If I can find it, I surely want to read it.

Well, I think you have enough to read the next few days. Sleep well!]

2 comments:

Anonymous said...

Ik neem een stukje uit je eigen tekst:

En ik geloof bovendien dat het doel van het genre: het opwekken van verlangens naar een andere wereld en het proberen dat verlangen te vervullen nauw aansluit bij het christelijk geloof. Jezus vertelde ook verhalen om mensen te prikkelen, hun verlangen naar iets beters op te wekken en uiteindelijk te wijzen naar het koninkrijk der hemelen, wat de vervulling van al onze verlangens overtreft. Daarom is het tragisch als christenen bang zijn voor het genre.

Ik ben het van harte met je eens. Ik heb vanuit hetzelfde verlangen (ook om een tegenwicht te bieden tegen de donkere kant van de fantasy) een fantasyboek voor de jeugd (en volwassenen) geschreven: Het licht van Noneem. Op dit moment ben ik klaar met het schrijven van deel twee en ben begonnen met reviseren. Toen we na het eten een stukje lazen uit het commentaar over de blinde man die door Jezus werd genezen keken mijn dochter en ik elkaar aan. Dit commentaar leek bijna geschreven te zijn over een personage uit mijn tweede deel.

Ik vind het leuk om met beelden te spelen die bijbelverhalen bij me oproepen. De beelden kun je in een nadere context zetten, zonder dat de kracht van het beeld daarmee teniet word gedaan. Je moet er wel voorzichtig mee zijn, maar volgens mij is het heel goed mogelijk.

Fantasie is iets wat kinderen altijd boeit. Ik vind het een uitdaging om die fantasie aan te laten sluiten bij het christelijke gedachtegoed.

Johan said...

Dank voor je reactie.
Ik ben echt benieuwd naar je boek. Ja, beelden zijn heel belangrijk en fantasie hoort volgens mij bij het menszijn.
Succes bij het op een goede manier verwerken ervan,

Johan