Saturday, September 02, 2006

Eindelijk: de nieuwe Lawhead!

Hé, hé, het wachten is voorbij! Het nieuwe boek van mijn favoriete christen-schrijver Stephen R. Lawhead is uitgekomen.
Het gaat om Hood, een verhaal over, je raadt het al, Robin Hood.
Ik weet nog niet veel over het verhaal, vooral omdat Lawhead zijn website niet zo trouw bijwerkt. Maar Lawhead kennende zal hij niet hebben gekozen voor een standaard verhaal over de bekende figuur. Er zal een stevige link zijn met authentieke keltische en anglosaxische culturen en gebruiken, er zal een stevige dosis mythologie in zitten (compleet met sympathieke druïden) en er zal een verbinding zijn met 'The Swift Sure Hand' (de naam die Lawhead vaak gebruikt voor God). En het wordt betiteld als het eerste boek in de King Raven Trilogy. Yes! Dat betekent meer boeken!
Het mooie van Lawhead vind ik zijn evocatieve beschrijvingen (hij weet echt een tijd of plaats in de verbeelding op te roepen, compleet met geuren, geluiden en lichtinval). Zo beschrijft hij maaltijden waarvan ik ga watertanden. Zijn gevechtscénes en beschrijvingen van veldslagen zijn ook meeslepend. Maar dat is niet het enige: hij beschrijft sympathieke hoofdpersonen, die worstelen met hun geloof, zonder dat er een saus van religie over zijn boeken ligt. Hij komt nooit prekerig over. Op zijn website antwoordt hij op de vraag of hij een christelijke fantasieschrijver is: "Ik ben christen. Ik ben schrijver. Soms schrijf ik fantasyboeken." Ik vind het een mooi antwoord. Hij is geen schrijver van christelijke fantasyboeken. Hij is christen. En dus zal dat blijken in zijn boeken. Maar hij hoeft niet te preken. Zo'n houding wil ik ook hebben.
Ik heb eigenlijk de meeste boeken van Stephen Lawhead en ben begonnen ze weer te lezen. Ik heb deze zomer Byzantium al gehad. Ik ga binnenkort weer beginnen met zijn Pedragon-cyclus. Daarover zullen jullie vast nog wel horen.

[Finally, the waiting is over! The new book by my favorite christian author Stephen R. Lawhead has been released.
I'm talking about Hood, a story about, you can guess, Robin Hood.
I don't know much about the story, mostly because Lawhead doesn't work on his website very much. But knowing Lawhead he will not have chosen for a stantard story about the well known hero. There will be a strong connection to authentic keltic and anglosaxon cultures and customs, there will be a healthy dose of mythology (complete with sympathetic druids) and there will be a connection with 'The Swift Sure Hand' (his favorite name for God). And the book is the first in the King Raven Trilogy. Yes! There will be more!
The thing I like about Lawhead are his evocative descriptions (he can transport you to a time or place in your imagination, complete with smell, sounds and light). For example, he describes meals that make my mouth water. His fightscénes and battles are also compelling to read. But that's not the only thing: he creates sympathetic hero's, who wrestle with their faith, without there being a religious layer over his books. He never seems preachy. On his website he answers a reader, who asks if he is a christian fantasywriter: "I'm a christian, I write novels, sometimes I write fantasy." I like that answer. He is not a writer of christian fantasynovels. He is a christian. And that will be visible in his novels. But he doesn't need to preach. That's something I want to emulate.
I own almost all books by Stephen Lawhead and recently began to read them again. I began this summer with Byzantium and soom I'll start with his Pedragon-cycle. You will probably read more about that later. ]

No comments: