Friday, December 08, 2006

interessant: Lewis over verlangen

Hier een interessant artikel over dat speciale soort verlangen, de sehnsucht, die bijvoorbeeld vaak voorkomt in de herfst, of in de bergen, of bij het zien van Lord of the Rings (oh nee, daar ga ik weer...). Kennelijk zijn er meer mensen die het verlangen opmerken en navolgen. En hoe kan het ook anders, natuurlijk wordt Lewis aangehaald. Dit keer zijn voorwoord bij A Pilgrims Regress, waarin hij uitlegt wat het verlangen voor hem betekende en tot welke conclusie het hem uiteindelijk bracht.
Lees het en geniet.
P.S. De tekening bij dit bericht is er een die bij mij dit soort verlangen opwekt. Herkennen jullie daar iets van?

[Check out this interesting article about that special kind of desire, the sehnsucht, that often affects me in the autumn, in the mountains, or when I watch Lord of the Rings (oops, there I go again...). It seems there are more people around that notice this desire and follow it. And what did you know, ofcourse Lewis is quoted extensively. This time his forword to A Pilgrims Regress, in which he explains what this desire meant for him and to what conclusion it finally led him.
Read and enjoy.
P.S. The drawing above is one that leads to this desire for me. Do you recognize something of it yourself?]

3 comments:

Anonymous said...

Jaa, mooi schilderij. Daar wil ik ook wel eens gaan kijken.

Anonymous said...

En ik heb de link gevolgd, maar dat artikel is me veels te lang. Kun je het niet even voor me samenvatten?
Ik vind jouw posts al lang genoeg ; ) En ik loop al een eind achter op jouw blog. (Ik lees en schrijf dit op 18 december.)

Johan said...

Ha,
Ja, ik ben weer veel aan het schrijven.
Vandaag maar één bericht hoor.
En Lewis samenvatten, daar ga ik maar niet aan beginnen...
Trouwens, ik geloof dat ik het in mijn oorspronkelijk bericht al aardig heb samengevat.