Monday, August 14, 2006

Gasplaneten en dinosauriërs...

Het zit niet mee... Ik was net een bericht aan het schrijven, schakelt mijn computer zichzelf uit. Dat gebeurt niet vaak, maar juist daarom is het zo frustrerend. Ik houd er namelijk ook geen rekening mee.

Waarover was ik aan het schrijven? Hmmm... Oh ja! Verlangen. Belangrijk onderwerp, en op deze blog zal het er vaak over gaan. Waarom? Nou, een van mijn favoriete schrijvers, John Eldredge, zegt: "Je kunt niet hopen op iets waarnaar je niet verlangt."
Denk daar maar eens over na. Je zult zien dat het klopt. Ik hoop dat het morgen weer mooi weer wordt, in plaats van deze stortregen, omdat ik verlang naar de zon. Ik hoop dat mijn nieuwe baan een succes wordt, omdat ik verlang naar een werkplek waar ik lekker in mijn vel zit. En andersom: omdat ik nou eenmaal niet echt verlang om door de tandarts onder handen te worden genomen, hoop ik niet dat ik snel weer aan de beurt ben... (ergens in september, geloof ik. Brrrr...)
Als je ergens naar verlangt, hoop je op de vervulling ervan.
Hetzelfde geldt voor de verlangens die minder realistisch lijken, of die hier op Aarde niet vervuld lijken te worden. Om die verlangens vast te houden is niet kinderachtig of wereldvreemd. Het is geen vlucht uit de werkelijkheid. Het biedt hoop. Hoop op een beter, mooier, avontuurlijker, vreugdevoller leven, hoop op die laatste haven waar we werkelijk thuis zijn.

Twee dingen die me daaraan herinnerden.
Gisteren zag ik de aflevering van Star Trek The Next Generation: 'Interface'. Die gaat namelijk over een gasplaneet. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de planeten Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus (over die laatste heb ik zelfs een boek geschreven en de hoofdpersonen doen onderweg ook nog even Saturnus aan...). Ik vind ze mysterieus en mooi. Ze zijn anders dan de rotsachtige planeet waarop wij leven. Wat zou je zien als je onder die gekleurde wolken zou afdalen? Gele en rode ravijnen, voortdurend in beweging? Wanden van groen gas? Stormen zo groot als de Aarde en kilometerslange bliksems? Levensvormen die wij ons niet kunnen voorstellen, zwevend op de wind, grazend op de wolken? Ik zou ze graag zelf eens willen zien...
De aflevering 'Interface' speelt zich af in een gasplaneet, waar een ruimteschip zou zijn verongelukt. De bemanning van de Enterprise probeert het schip te redden en gebruikt daarvoor een revolutionaire techniek. Best leuke aflevering, maar jammergenoeg weinig beelden van de gasplaneet zelf. Ik zat de hele tijd te hopen op een beeld van buiten het schip. Die special effects zouden waarschijnlijk te duur zijn geweest. Maar toch... Een beetje teleurgesteld was ik wel.

Het tweede is een trailer van een komende film: "Night at the museum". En ja hoor, de film bevat een dinosaurus. Een skelet welliswaar, maar daarover zul je mij niet horen klagen. Een dinosaurus is een dinosaurus!
Oh, en daarnaast spelen er toffe acteurs mee als Ben Stiller, Owen Wilson and Robin Williams. En een dinosaurusskelet. Of had ik dat al gezegd?

[I'm out of luck. I was just writing a post when my computer shut down. Frustrating...

I was writing about desire. An important topic that will be important on this blog. Why? As John Eldredge writes: "You cannot hope for something you don't also desire". Think about it and you'll find out it's true. I do hope on good weather tomorrow, because I have a desire for sunshine. And vice versa: as I don't desire a visit to the dentist, I don't hope my next appointment could be sooner.
The same is true for the desires that seem less realistic, or that will probably never be fulfilled on earth. To hold on to those desires is not childish. It's not a flight from reality. It gives us hope. Hope for a better, more beautiful, more adventurous, joyful life, hope for that last harbour where we will be home at last.

Two things reminded me of that.
Twee dingen die me daaraan herinnerden.
I saw an episode of Star Trek The Next Generation: 'Interface'. It's about a giant gasplanet. I've long been fascinated by the planets Jupiter and it's kin (I've written a book about Neptune, which also featured Saturn. Go figure.) These planets are mysterious and beautifull, different than our own. What wonders would you see beneath those clouds? Yellow or red ravines, cliffs made of green gas? Storms and lightning? Impossible lifeforms? I would like to see those planets for myself.
The episode 'Interface' takes place inside a gasplanet, where the crew of the enterprise tries to rescue a spaceship. It's a nice episode in a way, but there were sadly no images of the gasplanet itself. And I was hoping all the time for views of the exterior. I guess the effects would have been too expensive. But still... I was a bit disappointed.

The second is a trailer for the upcoming movie "Night at the museum". And guess what? The movie features a dinosaur. A skeleton, but I won't gripe about that. A dinosaur is a dinosaur. And there are good actors like Ben Stiller, Owen Wilson and Robin Williams. And a dinosaur...]

1 comment:

Marten Klein Haneveld said...

Ha die Johan,

Ik offer me wel op om met jou naar die film te gaan...

Grtzzz.... Marten