Saturday, August 12, 2006

Waarom Tol Eressëa?

De eerste vraag die ik moet beantwoorden is natuurlijk: Waarom de naam Tol Eressëa?

Willen jullie het lange of het korte antwoord? Zo kort mogelijk dan maar. Toen ik van plan was te gaan verhuizen, had ik het idee mijn nieuwe huis Tol Eressëa te noemen. Dit is de naam van de haven van Valinor, het rijk van de Elven in Tolkiens meesterwerk (De Silmarillion en In de ban van de Ring, voor wie dat nog niet wist). Een plek van groen gras onder een snelle zonsopgang, van gemeenschap, paradijselijke vreugde en het lange avonden bij een open haard zitten... Het spreekt voor mij van thuiskomen, van de vervulling van het hartsverlangen, van een grotere wereld... En die passie wil ik delen op deze blog.

[The first question I must answer is: why the name Tol Eressëa?. It's the name I wanted to give my apartment after I moved two years ago. It's the name of the harbour of the elvenkingdom Valinor (read up on your Tolkien, if you don't know that name). It's a place of green grass under a swift sunrise, community, paradisical joy and long evenings by a roaring fire... To me it speaks of coming home, the fulfillment of my hearts desire, a larger world... And that passion I want to share on this blog.]

No comments: