Monday, February 05, 2007

Brieven uit de hel

Ja, we zijn nog steeds online, na een druk weekeinde, met allerlei interessante belevenissen. Zo heb ik afgelopen weekeinde voor het eerst in mijn leven geskied. Jawel, in Snow World in Zoetermeer. Dat was wel even wennen, en ik moest er sommige van mijn diepste angsten voor confronteren. En dat terwijl ik niet van het 'kinderhellinkje' af ben geweest. Laat ik het zo zeggen: ik ga voorlopig niet op wintersportvakantie. Het eten daarna met ons vaste koffie-na-de-kerk-drink-groepje was wel erg gezellig trouwens!

Dat ik niet veel blog de laatste tijd leidt ertoe dat het nieuws over SF en fantasyfilms zich opstapelt. Zo las ik van de week het bericht dat er een verfilming komt van een bekend boek van C.S. Lewis: The Screwtape Letters (of in het Nederlands: Brieven uit de hel). Nou ja, of die film er komt is nog maar de vraag, maar in elk geval heeft Ralph Winter, de producer van onder andere X-men, de rechten gekocht. Ik ben vandaag dus maar weer begonnen dit boek te lezen. En het is een aanrader. Het bestaat uit de brieven van een ervaren demon aan een beginneling, hoe hij zijn patiënt kan verleiden en weg kan houden van de Vijand, die o gruwel voor deze zelfzuchtige bureaucraten, zijn schepselen in hun glorie wil herstellen. Hoe ze dat op film willen weergeven weet ik niet, maar als de film er komt, zal ik hem zeker kijken.

Dan wat teleurstellend nieuws op het gebied van de superhelden. Joss Whedon, de maker van TV series zoals Firefly en Buffy, en van de film Serenity (een absolute aanrader), is al meer dan een jaar bezig aan het script van Wonderwoman, maar is er nu mee gestopt. Jammer, want hoewel ik de stripverhalen van Wonderwoman niet ken (ik ben toch meer een Marvel iemand) ben ik wel geinteresseerd in alles wat Joss Whedon doet. Kunnen ze niet een tweede Firefly film gaan maken? Ondertussen is er door de filmstudio een ander script voor deze film aangeschaft, dat zich afspeelt in de tweede wereldoorlog. Hmmm... Dat zou wel eens wat kunnen worden.

Maar niet getreurd: hoewel we een superheld kwijt zijn, krijgen we een nieuwe film over een vulkaanuitbarsting. Tja, natuurgeweld is wel inspirerend vind ik. Roman Polanski (een vrij bekende filmmaker) gaat werken aan een film over Pomeii, je weet wel: die Romeinse stad die nogal plotseling aan zijn einde kwam. Het wordt een verhaal over een architect, die in Pompeii terecht komt om aan een aquaduct te werken, maar wordt tegengewerkt. En dan werpt de Vesuvius ook nog eens roet in het eten. Een beetje het Titanic idee dus: een menselijk verhaal tegen een ontzagwekkend achtergrondverhaal, waarvan de afloop al bekend is. Maar het wordt vast indrukwekkend. Ik vraag me alleen af of ze de vulkaanuitbarsting van het einde van The Return of the King kunnen overtreffen.

Verder is het nu eindelijk zeker wanneer het zevende deel van de meest bekende serie kinder- en tienerboeken uitkomt. Harry Potter and the Deathly Hallows verschijnt 21 juli van dit jaar. Niet op 7 juli, wat het plan was. Maar de marketingmensen voorzagen strijdende belangen met de nieuwe film die een paar weken eerder verschijnt. Tja, dat is het gevolg van de commercie. Maar goed, op 7-7-7 kunnen we wel iets anders verwachten, namelijk het lang uitgestelde album van Saviour Machine, de 'onofficiële soundtrack bij de apocalyps': Legend 3:II. Yes!

Over kinderboeken gesproken, de auteur van Bridge to Terebithia (waarvan de verfilming binnenkort in de bioscoop verschijnt) is christen en heeft behartenswaardige dingen te zeggen over de manier waarop christenen zouden kunnen schrijven.

No comments: