Friday, February 23, 2007

weer eens wat andere vissen

Zoals julllie weten ben ik een fervent aquarium- liefhebber. Sinds een klein jaar heb ik er zelfs twee, en ondertussen begin ik al plek te zoeken voor een derde. Misschien als mijn broer een andere kamer heeft gevonden... (Een mens moet wat te dromen houden). De wereld van de vissen is er één van schoonheid en diversiteit. Bij elk bezoek aan de aquariumwinkel ben ik weer onder de indruk van de afwisseling in kleur, vorm en gedrag die er bestaat onder water. En het is heel mooi als je daar thuis van mag genieten. Als ik mijn cichliden naar elkaar zie dreigen, als ik mijn garnalen hun rug zie poetsen, als ik mijn meervallen op hun gemak door mijn bak zie glijden, dan is het alsof ik naar een andere wereld verplaatst wordt: iets van het paradijs. God heeft zelf ook ongelofelijk veel plezier gehad in het creeëren van zo'n afwisseling (hoe dat dan ook in zijn werk is gegaan). Ja, het wekt een diep verlangen bij me op. Als was het maar het verlangen om ook van de schoonheid van andere vissoorten te genieten. Ikzelf heb tot nu toe vooral kleine, relatief makkelijk te verzorgen vissen gehad, maar de schoonheid en afwisseling waar ik over sprak zijn misschien nog wel groter onder de wat meer bijzondere vissoorten. Op het aquariumforum VeniVidiVissie (waar ik ook lid ben) is iemand die graag bijzondere vissoorten heeft, zoals kwastvinalen, beentongvissen en verschillende soorten roofbaarzen (waaronder de grootste cichliden van de wereld). Vissen van dit formaat kunnen ook behoorlijk wat eten. En deze aquariaan heeft filmpjes gemaakt van het voeren: niet een, maar twee. Op het eerste filmpje is mooi het jaaggedrag van de Cichla's te zien. Ja, echte baarzen. Op de tweede komt de tijgerbaars mooi in beeld (een wat rustiger roofvis), en de beentongvissen, die lange snoekachtige vissen. Echt prachtig om te zien hoe die een dode spiering naar binnen werken.
Hmmm... misschien kan ik nog ergens een aquarium kwijt...

2 comments:

Marten Klein Haneveld said...

AAAAAAAAAAARG... DAS VET COOL!!!

Zulke vissen is ook wel leuk om te houden (sorry, maar ik heb af en toe wel van die sadistische trekjes... dat voeren is echt tof!!!)

Johan said...

Ja, he?
Misschien naast je stroombak...

Johan